Hem > Politik > Varför ”statsvetaren” Lisbeth Lindeborg är ett rasistiskt as.

Varför ”statsvetaren” Lisbeth Lindeborg är ett rasistiskt as.

I och med dagens politiska och ekonomiska situation som såväl Sverige som i princip hela världen befinner sig i så är det på intet sätt förvånande att mer öppet rasistiska åsikter för ökat utrymme i den politiska diskussionen. Lik förbannat satte jag min sjukommatvåa i vrångstrupen när jag läste ”statsvetaren” Lisbeth Lindeborg rasistiska och islamofobiska debattartikel i GP Debatt:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.497908-multikulturen-har-natt-vags-ande

Den tysklandverksamma Lisbeths poäng är, med grund delvis i tyska förbundskanslern Angela Merkels uttalande om”misslyckandet för det multikulturella projektet”, att det multikulturella* samhället har misslyckats såväl i Tyskland som i Sverige och i hela Europa. Synar man hennes oerhört banala argument och hennes tidigare debatthistorik blir det dock tydligt att hennes mål är mer att få sprida rasism och islamofobi än att delta till en konstruktiv diskussion om integration och invandring.

(* i resten av inlägget kommer jag använda mig av ordet ”mångkultur”, som är det ord som vanligen används i Sverige)

I oktober i år gick den tyska förbundskanslern ut och fördömde den tyska mångkulturen och beskyllde invandringen till landet för att dra ner Tysklands sociala system. Trots att det mitt i brinnande ekonomisk kris är ungefär lika svårt att analysera bakgrunden till detta skuldbeläggande som att träffa och penetrera en ladugårdsvägg med skottet från en AK4 på nära håll så används detta av Lisbeth som ett ovedersägligt bevis på att man inte kan ha ett samhälle som tillåter nya kulturyttringar eller att man hjälper folk i ekonomisk och humanitär nöd (därmed inte sagt att Tyskland är eller har varit ett sådant samhälle).

I ett Europa med över 700 miljoner invånare hänvisar Lisbeth till tre olika områden, Kreuzberg i Tyskland samt Rosengård och Södertälje i Sverige, med en sammanlagd befolkning på ungefär 255500 (eller ungefär 0,036%)

Angela Merkels utspel har absolut inget att göra med omtanke för vare sig det (etniskt) ”tyska” folket eller för en lidande och ointegrerad (självklart homogen) invandrarmassa utan är ett självklart försök att skuldbelägga invandrare för att skifta fokus från den brutala klasspolitik som allt mer framträder i krisens Europa. Hade Lisbeths prioriterat sin roll som statsvetare snarare än rasisistisk demagog hade hon inte haft några problem att förstå detta.

Lisbeth går vidare och hävdar att Tyskland har högt i tak och har en ”intensiv och konstruktiv” diskussion om invandringens problem, och att detta skulle fungera som en motkraft till rasistiska och högerextrema partiers framgångar, med hänvisning till Holland, Danmark och Sverige som varnande exempel. Hade det inte varit en medveten och lögnaktig strategi från hennes sida så hade jag blivit uppriktigt rädd av hennes okunnighet:

I både Holland och Danmark är det just den ”intensiva och konstruktiva” diskussionen, som inte innebär något annat än att man precis som Angela Merkel beskyller invandringen för samhällets alla problem, som lett till att de öppet rasistiska partierna idag agerar som stödpartier åt dessa länders regeringar, och att den rasistiska diskursen anammats av de mer traditionellt borgerliga eller socialdemokratiska partierna. I Sverige har vi inte nått dit riktigt än, till stor del beroende på den stora antirasistiska rörelse som uppkommit i och med Sverigedemokraternas valframgångar, även om vi självklart inte är immuna.

Rasisten Lisbeth fortsätter sedan med att ta upp fysiska attacker och trakasserier mot tyska och judiska (uppenbarligen är man antingen eller) skolungdomar som ska ha utförts av invandrarungdomar. Det finns inget kontroversiellt i påståendet att även människor från minoritetsgrupper kan vara våldsamma och främlingsfientliga, men i nästa mening betonar hon att det minsann finns undantag till detta. Att påstå att det är undantag när invandrarungdomar INTE begår brott är såklart felaktigt i sak, men även djupt rasistiskt (även om det påstås förhållandevis subtilt).

Sedan går hon vidare till att göra en lika felaktig och efterbliven analys av svenska feminister, som hon påstår ”utelämnar unga muslimska kvinnor till bödlar i familj och släkt” och glömmer således allt arbete som gjorts och som dagligen görs i Sverige mot hedersrelaterat våld, ett arbete som jag inte kan avgöra hur lyckat det har varit men som definitivt etsat sig fast även när det inte finns uppmärksammade fall typ mordet på Fadime att utgå ifrån. Jag kan inte heller bedöma hennes påstående om att tyska feminister nått längre i sitt arbete, men utifrån Lisbeths övriga resonemang är det rimligt att anta att vad hon menar är inget annat än att rasistiska strömmningar fått fotfäste även i den feministiska rörelsen i Tyskland.

Lindeborg avslutar inte sin debattartikel med att erbjuda någon form av lösning på de problem hon anser finnas, utan hänvisar istället till alibin för hennes förvirrade demagogi i form av socialdemokratiska ledare, ”68-rebeller” och tysk-turkiska författare och politiker som antingen stödjer hennes åsikter eller bara är av uppfattningen att landets integrationspolitik lämnar mycket att önska. Hon skriver att integration är viktigare än assimilation, men verkar inte ha någon som helst uppfattning om hur denna integration ska gå till, utöver att invandrarna lär sig landets språk och respekterar landets lagar (!?)

I sig själv skulle debattartikeln, med enorma mängder välvilja, kanske kunna ses som inget mer än ett godhjärtat men missriktat försök till att skapa en bättre integrationspolitik, men tittar man på Lisbeth Lindeborgs tidigare ”bidrag” till dessa frågor så får man en helt annat bild. Där är hon mest upptagen med att hetsa mot islam och använder tex argumentet att hundratusentals muslimska kvinnor misshandlas dagligen för att främja sin islamofoba agenda. Det lustiga här är att det påståendet kanske stämmer, men bara i toleranta, sekulariserade och jämställda Sverige så misshandlas 220 kvinnor dagligen, detta alltså i ett land med 9 miljoner invånare. Skulle vi ha en lika stor befolkning som de i världen som den muslimska befolkningen så skulle över 33 000 svenska kvinnor misshandlas dagligen…

Nej, problemet i Europa och i världen idag är inte invandring eller islam. Problemet är det aggressiva klasskrig som riktas mot invandrare och arbetarklassen, där dessa grupper avkrävs ansvar för det katastrofala och instabila kapitalistiska systemet som trots fortsatta enorma vinster för de välbesuttna vill de få som haft minst ansvar för krisen att stå för notan. Detta resulterar i ökad segregation när såväl jobb som sociala verksamheter försvinner från förorterna, sänkta löner, sänkt pension och försämrat socialt skyddsnät.

Den enda anledningen till att svenska politiker ännu ej gjort som Angela Merkel och de danska politikerna och fullt ut anammat rasisternas och reaktionärernas problembeskrivning beror på en traditionellt välorganiserad och stridbar arbetarklass samt det enorma förakt mot rasisterna i SD som bland annat bekräftats i de stora spontana demonstrationer som skedde på flera orter i Sverige dagen efter riksdagsvalet. Det är nu varje socialists och antirasists plikt att fortsätta och trappa upp kampen mot rasism, mot nedskärningar och försämringar, mot det hela det kapitalistiska systemet och för ett bättre samhälle där devisen ”Åt var och en efter behov, från var och en efter förmåga” sätter dagordningen, istället för dagens hänsynslösa jakt efter profit.

  1. Il Padre
    november 27, 2010 kl. 4:06 f m | #1

    ”Camp Kent”, ditt politiskt korrekt arsel kan fara åt helvete! Jag har bott i Bezirk Kreuzberg i Berlin på Oppelner Strasse och VET vilken total omvandling till det negativa som skett i ”die Türkenvierte”! Jag skiter i vad du skriver. Sanningen skall fram och Lindeborg har visat modet att göra det. Stoppa du upp dina Sverigefientliga ord därbak på dig själv till du blir alldeles blålika i fejset och spricker!

    • campkent
      november 27, 2010 kl. 4:45 f m | #2

      Jag brukar inte godkänna allt för rabiata och hatiska kommentarer men den här var ju riktigt skön.

      Att det finns bostadsområden med problem i är det ingen som ifrågasätter, men vad är det för djärv sanning som Lindeborg för fram? Att det behövs integration? Goddag yxskaft.

      Sen för nån som skiter i vad jag skriver så är det fascinerande att du inte bara bemödar dig att svara utan även också att du bevisligen bemödar dig med att bli upprörd över vad jag skriver. Det tar jag som en komplimang.

      Förövrigt så stavas svenskfientlighet med litet s, men jag är medveten om att dubbelmoralen hos de som hyllar svenska språket och den svenska kulturen är enorm, så jag är knappast förvånad.

      Sen är det knappast politiskt korrekt att vara revolutionär socialist. Men det förväntar jag mig såklart inte att du skulle kunna förstå, det skulle ju faktiskt kräva lite tankekraft. :)

  2. Pernilla
    november 27, 2010 kl. 6:41 f m | #3

    Anser du på fullt allvar att islam inte kan och redan är ett problem? Könststympning av gossebarn (ett stort övergrepp) oh halalslakt, barnäktenskap, är en del av islam som redan finns i Sverige-allt oerhört grymt såklart-om man då inte tycker att det är ok att flickor på 11-14 år gifts bort vill säga?

    • campkent
      november 27, 2010 kl. 1:41 e m | #4

      Jag anser att islam i sig är samma problem som all form av organiserad religion. Det är dock en helt annan fråga än den som rasister och islamofober diskuterar idag, nämligen islams spridning i väst.

      Sedan är du väl självklart medveten om att såväl könsstympning av gossebarn som halalslakt även praktiseras av judar? (shehitah) Eller varför inte titta på det stora landet i väst, USA, där uppåt 90% av alla (icke-judisk/muslimska) gossebarn omskärs i vissa delstater, och med en sammanlagd (manlig) könsstympningsnivå på mellan 60-80%?

      Att bekämpa kvinnoförtryck etc ska vara, och har ofta varit, en del av den antirasistiska kampen, inte en motsättning till den.

  3. Oskar
    november 27, 2010 kl. 8:16 f m | #5

    Nu skrev han förvisso Sverigefientlighet och inte svenskfientlighet. Språknazism imponerar inte heller, översittarattityd övertygar inte.

    Angående demonstrationerna mot SD borde dessa skötas på ett organiserat sett: som inte stör eller hotar SD:s demokratiska rättighet att yttra sin åsikt på offentlig plats.

    Integrationsmässigt så tror jag även att partier som SD är nödvändiga för att integrera inte minst socialister. Socialister måste ju höra någon annans åsikt också – inte sant? Låt därför andra tala till punkt, låt debatten ske på ett fredligt sätt.

    Avslutningsvis skulle det vara intressant att läsa Lisbeth Lindeborgs tidigare bidrag till debatten. Har du något förslag på var jag hittar dessa?

    • campkent
      november 27, 2010 kl. 1:58 e m | #6

      Ett snabbt fel av mig, men sverigefientlighet (vilket var vad jag åsyftade, även om jag råkade skriva fel) stavas också med litet s. Sverige är ett namn, sverigefientlighet är det inte. Språknazism är självklart helt värdelöst som argumentsform, men undantaget är när man diskuterar med ”sverigevänner” som antagligen går väldigt hårt ut mot invandrare som inte lär sig det språk de uppenbarligen inte ens behärskar själva.

      Demonstrationerna mot SD har ofta i allra högsta grad varit organiserade på ett eller annat sätt, fast det är väl mest en fotnot. Sedan håller jag inte med dig i synen på hur man ska demonstrera mot SD men den diskussionen behöver vi inte ta just nu.

      Jag förstår faktiskt inte vad du menar med att socialister behöver integreras. Faktum är att vi hör och bemöter andras åsikter hela tiden i fredlig debatt. Icke-socialistisk politik är ju den dominerande idag och rasism har funnits bra mycket längre än sedan SDs intåg i riksdagen. I frågan om integration av invandrare kommer dock inte SD bidra med något alls. Det finns personer som ogillar SD men ändå hävdar att de kommer skaka upp diskussionen på ett positivt sätt, men vad denna diskussion kommer att innebära ser vi ju i länder som Danmark, Holland, Frankrike och nu även då Tyskland: Ett ökat skuldbeläggande av invandrare som grupp och en ökad främlingsfientlig politik. Ingenting mer.

      här har du en länk till Lindeborgs wikipedia som i sin tur länkar till ett par debattartiklar och här har du lite mer

  4. Hans
    november 27, 2010 kl. 12:30 e m | #7

    Men en fråga CampKent -hur livnär du dig? Jobbar du eller lyfter du bidrag?

    OSA /Hans

    • campkent
      november 27, 2010 kl. 2:05 e m | #8

      Jag är arbetslös i väntan på högskolestudier nästa termin, därav min förmåga att skriva inlägg sent på natten. Lyfter inga bidrag.

      Har dock svårt att se hur det skulle vara relevant för mina argument.

  5. november 27, 2010 kl. 12:43 e m | #9

    Il Padre: Om du nu skiter i vad Camp Kent skriver, varför i hela helvete bemödar du dig att skriva så mycket skit för?

  6. november 27, 2010 kl. 5:34 e m | #10

    Kent, anser du att alla motsättningar mellan olika grupper (religiösa, etniska eller politiska) beror på ekonomiska orättvisor?

    • campkent
      november 28, 2010 kl. 6:50 e m | #11

      Nej, men många. Och framförallt de viktigaste.

  7. Roger Svensson
    november 27, 2010 kl. 6:38 e m | #12

    Ja naturligtvis är alla som inte har de röda klasskampsglasögonen på as. Nu gör ju iofs de ytterst små sekter som har klasskamp på agendan att i princip nästan alla är as vilket ju gör att Lindeborg inte direkt behöver känna sig ensam. Dessutom, betydligt fler ur den ”arbetarklass” som folk som Kent är självutnämnd representant föredrar ju faktiskt Sd framför klasskampssekterna. Devisen ”Åt var och en efter behov, från var och en efter förmåga” måste nog vara bland det mest sinnessvaga som formulerats och man får innerligt hoppas att den aldrig sätter någon dagordning. Man kan ju undra VEM som skall bestämma mina behov och min förmåga? Knappast jag själv i alla fall då jag faktiskt känner ett behov av ett eget slott, en Rolls-Royce och en Lear-jet, däremot anser jag att min förmåga mest består i att spela datorspel. Nej, här är det nog mer fråga om att den politiska kommissarien Kent skall bestämma åt mig vad jag behöver (vilket nog begränsas till det skrala utbudet av rotfrukter i den statliga livsmedelsboden) och vad min ”förmåga” är (blir väl antagligen 12-timmarspass i den statliga stövelfabriken för oss ”folkfiender” …).

    I sak har Lindeborg rätt, mångkulturalismen som politisk idé är i princip stendöd. I praktiken vill väldigt få bo sida vid sida med människor från jordens alla hörn med vilka man inte har någon gemensam historia/kultur och inga gemensamma normer/referensramar/sociala koder/traditioner. Det visar verkligheten, historien och forskningen på området entydigt …

    • campkent
      november 28, 2010 kl. 6:54 e m | #13

      Man är ett as om man sprider rasistisk smörja uppbackat med pinsamt usla argument.

      Ang. dina ”behov” så är ju det bara ett försök från dig att göra en vulgär poäng. Och även om du mot förmodan skulle ha ett reellt behov av slott och privat-jets så väger det lätt mot de miljontals människor som akut behöver mat, rent vatten och sjukvård.

      Hade Lindeborg haft rätt i sak hade hon nog inte behövt leta argument på dagisnivå.

  8. Hans
    november 27, 2010 kl. 7:00 e m | #14

    Du besvarade ju själv min fråga. Men varför kalla nån as? Det vinner du inte på.

    • campkent
      november 27, 2010 kl. 11:34 e m | #15

      Vad svarade jag på?

      En skit är en skit och ska beskrivas som en skit. Jag har inget intresse av att delta i normaliseringen av rasismen, därav kallar jag ett rasistiskt as just för ett rasistiskt as.

  9. Hans
    november 28, 2010 kl. 9:59 f m | #16

    Det ger ju då mig den tveksamma rätten att även kalla dig -en skit.
    Eller as om du nu föredrar det då.

    Och du förklarade hur du kunde skriva om natten.

    • campkent
      november 28, 2010 kl. 6:48 e m | #17

      Den rätten har du redan, helt oavsett min inställning.

  10. november 28, 2010 kl. 11:34 f m | #18

    Kent, vill du inte svara på min fråga?

    • campkent
      november 28, 2010 kl. 6:50 e m | #19

      Fixat. Många kommentarer som ska ha svar nu.

      Och jag heter inte Kent :)

  11. Erik
    november 28, 2010 kl. 11:56 f m | #20

    Hon tar ett steg i rätt riktning, det är modigt, men samtidigt avvisar hon tyvärr assimilering. Men det räcker inte att de tar till sig lagar och språk. Värderingar, normer och identitet behöver också absorberas för att uppnå ett gott, harmoniskt samhälle där folk känner samhörighet och drar åt samma håll.

    • campkent
      november 28, 2010 kl. 6:56 e m | #21

      Jag håller inte med.

  12. Hans
    november 28, 2010 kl. 7:37 e m | #22

    Rätten att smäda andra via internet är en rätt vi inte borde ha, eller ta oss.
    Kan vi inte säga vad vi tycker åt varann utan att gömma oss bakom alias bör vi överväga om vi ska säga nått alls. Enligt mitt förmenande är det på tok för lätt att kasta invektiv på varann. Jag saknar respekten på internet.

    • campkent
      november 28, 2010 kl. 7:54 e m | #23

      I sak håller jag med dig, jag kan dock inte se någon situation där jag inte skulle kalla Lindeborg för rasist-as direkt till hennes ansikte om möjligheten fanns.

      Folk har alltid olika åsikter om allting, och det ska man respektera. Korkad rasistisk demagogi ska man däremot aldrig respektera, och som sagt, en skit är en skit.

  13. februari 19, 2012 kl. 3:17 e m | #24

    Kent! Ta reda på hur verkligheten ser ut. Mångkultur leder till hat och våld. Människan är sådan. Det går inte att ändra på.

    • campkent
      mars 6, 2012 kl. 1:06 f m | #25

      Människan är hurdå?

  1. november 27, 2010 kl. 1:13 e m | #1
  2. november 28, 2010 kl. 11:27 f m | #2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.